perjantai 2. marraskuuta 2007

7. paastopäivä

Eilen olin monta tuntia asioilla kaupungilla. Asioinnin jälkeen väsähdin totaalisesti. Raahautuminen kaupungilta pois tuntui raskaalta ja nukahdinkin sisätiloihin päästyäni. Minulla oli myös hieman pahoinvoiva olo. Olenkohan juonut paastojuomaa riittävästi vai voiko se olla vielä kuona-aineiden postumisesta johtuvaa pahoinvointia?

Riittävä nesteen saanti
"Käytännössä monet ongelmat syntyvät sen vuoksi, ettei elimistölle anneta kylliksi nestettä paaston aikana. Sitruunamehupaaston aikana pitäisi juoda vähintään kolme litraa nestettä päivässä. Runsas neste keventää verenkierron ja munuaisten työtä puhdistautumisen aikana. On myös toivottavaa, että virtsaneritys lisääntyy väliaikaisesti, jotta munuaiset ha virtsaelimet pääsevät huuhtoutumaan perusteellisesti."
Situunamehupaasto -kirja, sivu45.

Olen pitänyt huolta, että nesteen saannin yhteismäärä ylittää tuon kolme litraa. Paastojuomaa olen juonut 1-2 litraa päivässä, loput vettä ja yrttiteetä. Olisikohan eilen ollut elimistön kunnon puhdistautuminen käynnissä? Nimittäin teen joka aamu suolentyhjennyksen suolenhuuhtelupussin avulla, eikä sen lisäksi ole normaalisti tarvetta ulostaa koko päivänä. Nyt koko eilisen päivän suoli tyhjeni taisaiseen tahtiin. Ja sen lisäksi paha olo ja väsymys ja heikkouden tunne.

Paastohehkutus
Olen kyllä odotellut sitä ekstaasia ja ihanan kevyttä tunnetta, jonka kerrotaan tulevan paaston aikana. Ei se ole vielä tullut luokseni. Ehkä minussa on vaan niin paljon kuona-aineita poistumassa, että ensin ne täytyy saada sinnikkäästi ulos ja sen jälkeen voi saavuttaa sen paastohehkutuksen ihanuuden.

Liikunta paaston aikana
Normaalisti pyöräilen paikasta toiseen ja paaston alkupäivinä käytin bussia. Nyt olen palannut takaisin pyörän selkään ja minusta tuntuu, että lihasvoimani on pienentynyt entisestään. Pienen mäen päälle nouseminen tuntuu huomattavasti raskaammalta kuin ennen. Eihän minulla ole energiaa, ainakaan ruuasta ja meniskö elimistön energia tyhjentymiseen. Tiedä sitä. Eräs ystäväni kysyi, voinko harrastaa liikuntaa paaston aikana. Sanoin, että joo voimien mukaan. Mutta ei suositella mitään raskasta liikuntaa. Enpä kyllä raskaasti liiku muutenkaan, joten siihen ei muutosta ole. Jos olisi lihasten kasvattaja, ei sitä kyllä pystyisi jatkamaan, luulisin. Mistä elimistö rakentaisi lihaksia, jos ei olisi energiaa mitä lihasten rakennusaineeksi käyttää. Joogassa olen käynyt paaston aikana ja se oli kyllä juuri sopivaa minulle. Joogakerta sattui olemaan vielä oikein sellanen mummo-kerta, että nostakaa kädet ylös ja jos tuntuu liian raskaalta nostakaa vaan mahan tasolle -tyyliin. Eipä tullut hiki ei. Tänään menen hierontaan, ihanaa. Hieronnan jälkeen alkaa nenä vuotaa ja veri kiertää. Se tosiaan laittaa elimistön liikkeelle. Mielenkiintoista nähdä miten kovasti se vaikuttaa nyt.

Päivän olotila: Normaalia hieman heikompi. (Aamupäivästä)

Ei kommentteja: